La jouissance (en finnois)
M. Olli Alho, directeur des programmes à la Radiodiffusion finlandaise YLE, donnait une conférence sur un sujet qu´on associe souvent à Rabelais. Le rapport attaché est en finnois. 18 personnes étaient présentes à la réunion de Coccyx au Manoir de Tuohilampi le 14 avril 2000.
Nautinnon anatomia eli perustarpeiden tyydyttämisestä dekadenssin estetiikkaan
Coccyxlaisia oli kokoontunut huhtikuisena, jo hyvin keväthuuruisena viikonloppuna AD 2000 Tuohilammen koulutuskeskukseen kuulemaan ja keskustelemaan Yleisradion ohjelmajohtaja, dosentti Olli Alhon filosofista alustusta nautinnon käsitteestä ja sisällöstä. Nautinto on alustajan mukaan jo leksikaalisessa merkityksessään erittäin laaja ulottuen kuivimmasta byrokraattisuudesta ( .. eläkkeennauttija ) voimakkaasti kiihottavaan elämykseen ( seksinautinto...) ja nautintojen seuraukset kuuluvat usein patologian piiriin.
Nautinto on trendikästä. Mediat ovat tehneet kalliita tutkimuksia, joissa on viitteitä siitä, etttä nykylänsimainen kengänkuluttaja on erityisen nautintohakuinen ja toisaalta pelottavien uhkakuvien riivaama, siis tavallaan yhtä dikotominen kuin nautinnon käsitekin. Jotta hedonismin synti ei liikaa painaisi on siihen sekoittunut moraalisesti kestävämpää altruismia - parasta on nautinnon tuottaminen toiselle!
Alustuksen johtoteema oli ns. addiktiivisen yhteiskunnan käsite. Tämä tarkoittaa mm., niin ymmärsin, kristillisyyden ja juutalaisuudekin hyväksymää nautinnon kotipaikkaoikeutta keskuudessamme. Jeesuskin aikoinaan tuomitsi vain rahan, ei nautintoja sinänsä. Tämä on jyrkässä ristiriidassa joidenkin itämaisten uskontojen esim. buddhalaisuuden kanssa, joiden ydin on kärsimys - nautinnon vastakohta. Kuitenkin myös länsimaisessa addiktiossa monet "hyvittävät" ehkä tarpeettomastikin nautintojansa kärsimyksillä.
Meillä on siis alustajan mukaan aihetta sulostuttaa elämäämme erilaisilla - toivottavasti etupäässä niillä vähemmän byrokraattisilla nautinnoilla, kunhan tulemme riittävästi tietoisiksi nautintojen implisiittisistä riskeistä, joista pahin on kompulsio, toistamispakko ja siitä väistämättä johtuvat terveys- ja mielenterveysongelmat.
Kristillisen kirkon perusfilosofeihin kuuluva Augustinus on todennut aiheeseen liittyen:"Sitä mikä on terveydelle kylliksi, nautinto pitäisi liian vähäisenä". Sisäistä kamppailua askeesin ja nautinnonhalun välillä ilmentää myös latinalaisen kulttuurin raffinoima karnevaaliperinne.
Kuulimme alustajalta myös "nautinnollisia" detaljeja aiheen laajasta kirjosta, mm. tupakan nautinnoista, sikarieksperttihän hän on, sivuten huumeiden tuskandominoimaa "naama kivessä" -hekumaa. Lopussa saimme filosofisen sidoksen myös opiskelijakollegaamme Rabelais’hen, jonka kuvailemien nautintojen salaisuuksiin päätimme jatkossa paneutua oikein kirjallisuuspiirin voimalla.
Referoija Kari Puusaari
Texte publiée dans le Bulletin de l´Association médicale Coccyx, Coccyx 1/2000